BRAVE: Forbidden CINEMA

Pobierz Pobierz program Brave: Forbidden Cienema w PDF

BRAVE: Forbidden CINEMA

wbrew wszystkiemu i wszystkim

 

W sekcji filmowej Brave Festival zmiany. Nawiązując do tematu tegorocznej edycji festiwalu: "Outcasts-Wykluczeni", skupiamy się na filmach zakazanych i tych ukazujących niedozwolone praktyki, rytuały, uczucia. Filmy pokazujemy w czterech sekcjach, a każda z nich snuje oddzielną opowieść, skoncentrowaną wokół wartości bliskich festiwalowi: otwartości, dialogu, prezentowaniu zagrożonych kultur i postaw. Choćby wbrew wszystkiemu i wszystkim.

W tym roku debiutuje sekcja konkursowa. Zobaczymy w niej siedem starannie wyselekcjonowanych na międzynarodowych festiwalach pereł światowej kinematografii, zrealizowanych w różnych zakątkach globu od Gwatemali po Mali. Tytuły te, niepokazywane jeszcze w Polsce w szerokiej dystrybucji, mierzące się z kulturowymi tabu i zakazami, powalczą o nagrodę w wysokości czterech tysięcy euro. O tym, który z nich zwycięży zadecydujecie, głosując po seansach, Wy – widzowie BRAVE: Forbidden CINEMA. Nie zabraknie też okazji, by porozmawiać z twórcami podczas spotkań i debat.
 
W siedmiu filmach prezentowanych w sekcji Forbidden Love odmalowane są różne wymiary zakazanej miłości. Znajdziecie tu erotykę, obrazy walki jednostek o przetrwanie w świecie, z którego są wykluczane, ale i piękne historie miłosne. Jesteśmy też dumni z organizacji pierwszej w Polsce retrospektywy Lou Ye – niepokornego chińskiego reżysera, którego każdy nowy obraz wywołuje sensację: zarówno na międzynarodowych festiwalach, w Cannes, Berlinie, Wenecji czy Rotterdamie, jak i w ojczyźnie, gdzie większość jego dzieł, budząc opór władz, pozostaje zakazanymi. BRAVE: Forbidden CINEMA to unikatowa okazja, by zrozumieć fenomen autora dzieł tak intensywnych, że nie sposób o nich zapomnieć.
 
Prócz tego czeka nas przegląd mniej znanych polskich „półkowników” – filmów niedopuszczonych przez cenzurę PRL do dystrybucji. Arcydzieła polskiej kinematografii, które zdecydowanie za długo dojrzewały na półkach, wreszcie zobaczymy tam, gdzie ich miejsce – na wielkim ekranie. Trafi tam w końcu również – w stulecie powstania – legendarny pierwszy światowy „półkownik”, czyli Purity z 1916 roku w reżyserii Rae Bergera. Dawniej szokował śmiałą erotyką, czy i dziś wywoła rumieniec na twarzach festiwalowej publiczności?
 
Wierzymy, że BRAVE: Forbidden CINEMA stanie się ucztą dla wszystkich pragnących odkrywać odważne filmy z różnych zakątków świata, tworzone w rozmaitych językach i technikach, przybliżające mniej lub bardziej odległe kultury, nieznane historie, ciekawe zjawiska. Najważniejsze jest jednak nie co, ale jak pokazują prezentowane przez nas filmy. Wyróżnia je przede wszystkim poszukiwanie idealnej formy, artystyczny kunszt i odwaga w wyrażaniu własnej tożsamości.

 
Adam Kruk i Lech Moliński

Film OTWARCIA

Rok 1916 w historii kina zapisał się nie tylko monumentalną Nietolerancją D.W. Griffitha, ale też pierwszym słynnym „półkownikiem”, czyli utworem przechowywanym w magazynach po zakazie wyświetlania. Był nim Purity Rae Bergera, który rozjuszył stróżów moralności „skandalicznym ukazywaniem nagości pod prowokującym tytułem”.
 

 

Oprotestowany i wycofany z kin, przez dekady uważany był za zaginiony. Dopiero w 2004 został odnaleziony we Francji, skąd przyjedzie do Wrocławia jego kopia, przechowywana i odnowiona przez Centre National du Cinéma et de L’image Animée w Paryżu.

Film, jak pisała Olga Katafiasz, opowiada historię „sielskiej dziewczyny o imieniu Purity (czyli Czystość), której życie zostaje nieomal złamane przez to, że zgodziła się być modelką malarza”. W tytułowej roli wystąpiła Audrey Munson – nazywana amerykańską Wenus, bogini tamtych czasów, której wizerunek posłużył za ideał piękna zdobiący monetę wybitą z okazji światowej wystawy w San Francisco w 1915 roku. W stulecie powstania Purity, pokaz filmu uświetni otwarcie przeglądu BRAVE: Forbidden CINEMA. Seansowi towarzyszyć będzie muzyka na żywo, skomponowana specjalnie na tę okazję i wykonana przez duet Litwiniec/Gawlikowski.

Purity
reż. Rae Berger
USA 1916/2004
70 min

Konkurs

Konkurs Forbidden Cinema to całkowita nowość i najważniejsza sekcja filmowa podczas Brave Festival. Znalazło się w niej 7 wyjątkowych, starannie wyselekcjonowanych dzieł z całego świata – od Mali po Gwatemalę. Wszystkie one, niepokazywane w Polsce w szerokiej dystrybucji, wzbudziły sensację na świecie, zdobywały nagrody na najważniejszych międzynarodowych festiwalach filmowych, wywoływały zachwyt i dyskusje.

Filmy konkursowe – odważne formalnie lub tematycznie – prezentują różne wymiary wykluczenia, dotykają palących problemów, przekraczają tabu. Jedne zostały stworzone przez artystów-dysydentów, takich jak Rosjanin Oleg Mavromatti (To nie jest kraj dla głupich ludzi), drugie wspierają walkę o swobodę w lokowaniu uczuć, bez względu na plemienne tradycje (Tanna) czy stan zdrowia (Paryż 5:59). Jeszcze inne przybliżają brzmienia zakazane w Iranie (Raving Iran) czy w Mali (Grajmy dopóki nas nie zabiją) albo portretują zakazanych czy raczej „nielegalnych” ludzi – wykluczonych z dzisiejszego świata. Zobaczymy ich choćby w słynnym, nagrodzonym Złotym Niedźwiedziem w Berlinie Fuocoammare. Ogień na morzu czy dotykającym procederu handlu ludźmi w Gwatemali, poetyckim Ixcanulu.

Zwycięzcą zostanie film, który zyska największe uznanie w głosowaniu publiczności. Powędruje do niego nagroda w wysokości 4000 Euro.

Retrospektywa

Lou Ye – nonkonformista i wizjoner
 
Piąta generacja twórców kina chińskiego, która jako pierwsza zaczęła studiować po rewolucji kulturalnej, gdy na nowo otwarto szkołę filmową, dekonstruowała oficjalną politykę historyczną.

Szósta, jak chce sinolog Maciej Szatkowski, zajmuje się raczej bolączkami dnia codziennego i stosuje mniejsze narracje. Lou Ye to być może najznakomitszy przedstawiciel tego pokolenia – u niego jednak prywatne historie często zyskują ostry polityczny pazur i w Chinach trafiają na listy dzieł zakazanych. Tak było już z jego wstrzymanym na dwa lata debiutem Weekendowi kochankowie (1995) oraz Suzhou (2000), do dziś niepokazywanym w Chinach. Reżyser uznawany za granicą za geniusza kina, w kraju wciąż musi prowadzić skomplikowaną grę z cenzurą.
 
Aby móc cieszyć się wolnością twórczą, w 1998 roku Lou Ye założył Dream Factory – pierwszą w Chinach niezależną wytwórnię filmową. Produkuje w niej własne filmy, takie chociażby jak epicki Letni pałac (2006), na podstawie scenariusza napisanego z żoną Ma Yingli. Film uznano nie tylko za współczesne arcydzieło, ale i najbardziej kontrowersyjną rzecz, która przez ostatnie pięćdziesiąt lat wypłynęła z Państwa Środka. Po jego pokazie w Cannes reżyser dostał od chińskich władz pięcioletni zakaz tworzenia. Nie powstrzymało go to przed dalszą pracą – w kolejne produkcje angażował środki hongkońskie (Noce wiosennego upojenia) czy francuskie (Miłość i blizny).
 
Podczas BRAVE: Forbidden CINEMA pokażemy cztery jego najważniejsze – i najodważniejsze – dzieła. To premierowy w Polsce przegląd dokonań chińskiego reżysera i jedna z pierwszych okazji do spotkania z twórczością wybitnego twórcy. Poznajcie więc Lou Ye – znakomitego malarza stanów emocjonalnych, pasji i namiętności, także tych erotycznych, w których jego bohaterowie odnajdują wolność, ale potrafią się i zatracić. Wejdźcie w świat naświetlającego chińskie bolączki i stającego w obronie wykluczonych wielkiego wizjonera i nonkonformisty.
 

Forbidden Love

Laurence Sterne pisał: „Ludzie nazbyt poważni nienawidzą miłości za samą jej nazwę. Samoluby nienawidzą jej ze względu na samych siebie, hipokryci – w imię nieba”. Zakazywano jej zawsze, z różnych powodów, zazwyczaj bezskutecznie.

W Tańczących Arabach – historii nastoletniej miłości między Palestyńczykiem a Żydówką – jest ona niemile widziana ze względów politycznych, w Strefie nagości międzykulturowa fascynacja ma posmak zakazanego owocu. Niekiedy bohaterowie sami rezygnują z prawa do miłości (w zamian za więcej wolności w Zaprzysiężonej dziewicy) bądź prawa do posiadania dziecka, jak w opisującym zjawisko sterylizacji wietnamskich mężczyzn Ojcu, synu i innych historiach. Jedni wszelkimi sposobami walczą o realizację nieuznawanej w obrębie własnej kultury tożsamości (Armia zbawienia), inni dokonują samoograniczenia, by nikogo nie krzywdzić, jak żyjący w celibacie czeski pedofil ze Świata Daniela. Widzowie o mocnych nerwach zobaczyć mogą też słynny, zakazany w wielu krajach Serbski film, gdzie seks ma być metaforą brutalnych stosunków w dotkniętej traumą wojny Serbii. Każdy z prezentowanych w sekcji Forbidden Love tytułów jest nie tylko przejmującą historią, ale i dowodem niezwykle odważnych artystycznych poszukiwań. Brave to przecież festiwal nieustraszonych.

Półkowniki

Dawno, dawno temu (a może wcale nie tak dawno?) w polskiej kinematografii funkcjonowała cenzura prewencyjna. Stosowano ją nie tylko na etapie oceny scenariusza. Niekiedy zamykano przed publicznością już zrealizowane filmy, jeśli uznano je za „nieprawomyślne” czy „szkodliwe społecznie”. Szpule taśmy filmowej leżakowały w metalowych futerałach na magazynowych półkach, cierpliwie czekając na zmianę wiatru historii.

 

Najdłużej naczekał się Ósmy dzień tygodnia (1958), wprowadzony do kin po dwudziestu pięciu latach. Niewiele krótszy „półkowniczy” staż miała Długa noc (1967), która padła ofiarą nastrojów antysemickich. W tym samym czasie zatrzymane zostały Ręce do góry – ostre rozliczenie Jerzego Skolimowskiego ze stalinizmem w Polsce. Szczególnie dramatyczny okazał się żywot filmu Andrzeja Żuławskiego Na srebrnym globie (1976/1987), którego produkcję przerwano pod koniec zdjęć i ukończono dopiero po dwunastu latach.

Bonusy

MASZ BILET ALBO KARNET BRAVE: FORBIDDEN CINEMA? SKORZYSTAJ Z OFERTY NASZYCH PARTNERÓW!


ETNO CAFE „OKRĄGLAK”
Etno Cafe „Okrąglak” proponuje kawę przygotowaną specjalnie dla Brave. Jest to klasycznie alternatywny drip z Rwandy, z regionu Gakenke. Egzotyka w brzmieniu, morele w zapachu, w smaku mirabelki i miód kwiatowy. Wroasters, dla odważnych, debiut na szeroką skalę podniebień! Spróbujesz festiwalowej kawy Brave? W dwóch alternatywach na ciepło i na lodzie. 

KSIĘGARNIOKAWIARNIA NALANDA
KsięgarnioKawiarnia Nalanda proponuje specjalne danie Brave. Przez pierwszy tydzień serwują sałatkę z zielonej fasolki szparagowej z komosą ryżową i bekonem z tempehu oraz zestaw miętowy lub lawendowy cold brew z deserem chia, codziennie też zestaw obiadowy dnia. Zniżki za okazaniem biletu/karnetu.

DOBRA KARMA II
Dobra Karma II oferuje zniżkę 10% na zakup z karty lokalu dla wszystkich tych, którzy okażą karnet albo bilet z Brave Cinema.

POLISH LODY NA PLACU KOŚCIUSZKI
Polish Lody oferują specjalny, festiwalowy smak "Brave" (sorbet z mango, marchewka i cynamon) w każdy poniedziałek, środę i piątek trwania festiwalu. Dla posiadaczy biletów na festiwalowy seans 3 porcje w cenie 2.